Tuesday, May 3, 2011

Berita Osama Bin Laden mati dibunuh satu penipuan?

2 Mei 2011 dunia digemparkan dengan berita kematian pemimpin tertinggi Al Qaeda Osama Laden mati dibunuh di Pakistan dalam serangan selama 40 minit. 



Kecoh media massa dan blog seantero alam dengan pengumuman rasmi obama pasal kejayaan mereka membunuh ketua kumpulan al-kaeda.. 

Benarkah Osama Bin Laden Mati DiBunuh?


Baru sahaja tengok gambar yang kononya mayat Osama Bin Laden. Persoalannya adakah benar gambar bawah ini adalah mayat Osama bin Laden mati dibunuh Amerika, ataupun sekadar kospirasi seperti ramai orang dah katakan.



Visual video yang dikeluarkan Express TV menunjukkan jenazah pemimpin Al Qaeda, Osama bin Laden di Islamabad, Pakistan pada Isnin. Beliau yang juga perancang utama serangan terhadap Pusat Dagangan Dunia di Amerika Syarikat (AS) pada 11 September 2001. -mstar.com.my




flipkan gambar atas dan dapat hasil macam kat bawah




Bagaimana? Sama atau tidak?

Tapi banyak jugak pihak yang meragui kesahihan dan mengantoikan gambar yang ditunjukkan oleh media media us..


Ni ada bahan yang Alin ambil dari laman web yang didedahkan oleh pakar Photoshop:-

Update from NBC News, 11:04 a.m. ET:
From NBC's Courtney Kube:
A senior U.S. official says that they are still deciding whether to release a still photo of dead bin Laden.
"It is really, really graphic," the official said, adding that U.S. officials are trying to decide whether it is just too graphic to put out.


Original post:

Graphic image below: Please be forewarned that an image lower down on this post looks like the bloody face of a dead body. Some viewers might find it disturbing. We don’t think the wounds are real, but you still might not want to look at it.

An image circulating on the Internet and displayed on some television news programs abroad purports to show Osama bin Laden’s bloody corpse. No U.S. or Pakistani officials have confirmed its authenticity, and two U.S. officials have warned NBC News that the image is a hoax.

Based on an initial look into the image file, we agree, and think it’s a fake. At first glance, the pixelation around the “wound” area and the odd lack of transition between different colored cloth and flesh indicate that the image has been manipulated.

Furthermore, the facial expression and beard are very reminiscent of a 1998 image of bin Laden, the first picture shown below. Next to it, we show the original resolution of the “corpse” image as we’ve seen it (197 by 263 pixels), “flopped” 180 degrees on the horizontal axis to conform to the original 1998 image’s beard orientation. The third image is a blended image of the two, with the “corpse” image at 100 percent opacity below the original image at 43 percent opacity. The way the images “lock” in place at the mouth, beard and nose indicate to us that the image circulating on the Web and some foreign television outlets is nothing but a clumsy fake:



The picture on the left is a file photo from Reuters.
The center image was sent in by a number of readers as an email attachment--
it's initial provenance is unknown.
The image on the right is a blend of the two others we made here at msnbc.com.

Petikan bawah ini Alin ambil dari pandangan pemilik sebuah laman web untuk kongsi bersama anda.

“Dalam kegawatan ekonomi Amerika apabila nilai matawang US dollar merudum kenilai paling rendah dan gold naik paling tinggi dalam sejarah dunia, tak semena-mena Obama, President Amerika mengumumkan Osama bin Laden yang mengetuai Al Qaedah telah berjaya dibunuh dan mayatnya ada dalam simpanan Amerika.

Jujur aku begitu sangsi dengan berita ini kerana setiap kali ekonomi Amerika jatuh teruk pasti ada sahaja isu dunia yang akan dicipta. Suatu ketika dahulu apabila Amerika menghadapi krisis perumahan maka palestine diserang bertalu-talu lebih dari 1 bulan yang mengakibatkan kemusnahan yang dahsyat. Mungkinkah tindakan mereka menyerang Libya tidak berjaya melekakan mata dunia.

Dengan pengumuman kematian Osama bin Laden siapakah mungkin pemimpin Islam selepas ini yang akan dijadikan mangsa penyebab segala kejahatan di dunia ini. Mungkinkah Ghadafi?

Mereka ini lupa ada kuasa Maha Besar sedang melihat lakonlayar yang sedang didramakan maka lihatlah hasilnya pasti semakin banyak bencana akan menimpa dunia yang menuju akhir zaman.”

Pegawai Amerika Syarikat (AS), berkata mayat Osama bin Laden sudah disemadikan di laut selepas pemimpin Al-Qaeda itu terbunuh dalam serangan yang diketuai AS di Pakistan."

LAGI PERSOALAN KENAPA OSAMA DIKUBURKAN  DI LAUT?

Belum jelas berita tentang pngkuburan Osama, dan persoalannya benarkah Osama dikebumikan di laut dan kenapa di laut? Adakah ini satu pembohongan terancang dari pihak US. Pihak US pun tak menjelaskan kenapa Osama dikebumikan di laut.

Amat pelik le, kalau Osama ni musuh no 1 US, kenapa tak ambil banyak bukti dan gambar , liputan besar besaran semasa mayat tu disemadi. Setakat pengumuman saja, orang percaya ke. Lagi lagi gambar yang ada cuma edit photoshop.”

Begitulah pandangan orang ramai, Alin ambil dan tidak edit setiap apa yang mereka coretkan. Dan berikut pula, antara komen yang menarik perhatian Alin berhubung isu Osama Bin Laden dibunuh.

Hazrul Hizam Karim: sungguh effisen! lepas kena bunuh, terus leh bawak ke Arab nun untuk disemadikan di laut... pastu leh buat ujian DNA dalam masa kurnag 24 jam. pastu boleh masukkan gambar yang sama yang telah dikeluarga dlm tahun 2009 dulu... sungguh menarik. apa pun, sekirany beliau terbunuh, saya nak doakan semoga rohnya diterima oleh Allah S.W.T dikalangan org2 yang beriman.

Hairi Aj: Pencarian Osama bin Laden dari tahun 2001 - sebelum dia ditemui mati sama sekali tidak pernah dijumpai oleh tentera Amerika... apa yang mengejutkan kemarin tiba-tiba keluar di media massa menyatakan bahawa Osama bin Laden mati terbunuh. Persoalannya, dimanakah dia bersembunyi selama pencarian oleh Amerika dari tahun 2001- 1 Mei 2011...?

Khairidz Aphdzan: Osama Laden xpernah wujud, watak tu hanya sebagai sebab utk US masuk Afghanistan... orang yang dikatakan Osama tu merupakan salah seorang ejen risikan CIA....


Apapun, dengan masa yang terhad waktu ini, Alin tak boleh kaji dan kaji dan fikir tentang Osama Bin Laden ini. Dan mungkin tak perlu pun untuk Alin mengetahui. Kerana perkara lebih penting untuk Alin tunaikan sekarang adalah mengulangkaji pelajaran bagi menghadapi peperiksaan….. Moga kita ketemu dalam coretan yang lain...

Sekian.


2 comments:

Badrul HM Isa said...

periksa, periksa jugak kak, bola mlam ni jangan lupa. hahahah

AlinXiaojie said...

hahaha!!!! Mesti poieeee... kita kena bagi semangat kepada tentera kita yang akan berjuang menghadapi perak malam nanti di medan paroi... :)